fredag 4 maj 2012

Vilken helt underbar kväll Panda och jag hade på Hallsbergs BK igår!
Började en rallykurs för några veckor sedan. Har känt lääääänge att jag måste ta tag i allt kring hund igen för det får mig att må sååå mycket bättre! Panda mår ju så klart också bra av att det händer lite mer men var mest mitt ego jag tänkte på när jag anmälde...

Att börja träna med Panda har faktiskt varit ganska omvälvande. Jag vet ju att hon inte är van att arbeta men jag har inte riktigt själv fattat hur zombifierad jag har låtit henne bli!
När man är konstant aptrött och ofta har mycket att stå i så har det liksom kännts såååå skönt att veta att hunden alltid sköter sig i kopplet bredvid barnvagnen. Har liksom inte tänkt på att hon egentligen varit väldigt låg och inte "vågat" ta för sig och leva ut!
Så att ens få igång henne - och mig själv med för den delen - är minst sagt en utmaning! Vissa dagar vill jag bara slita mitt hår, det är såååååå galet svårt att motivera henne! Panda är en hund som inte leker annat än med sig själv och på sina egna villkor och hennes intresse för mat är snudd på obefintligt.
Jag har därför fått börja med vääääldigt små myrsteg och fånga henne bara några sekunder i taget och på så vis väcka hennes intresse för att verkligen sammarbeta. Ibland känns det som att jo men det här kommer vi fixa galant! Men alltför ofta får jag känslan av att jag nog måste hämta hem min arbetsnarkoman Jizo för att få mig en rallyhund...

Igår på kursen så var det nåt som hände mellan Panda och mig. Jag tror att det klickade till i hennes skalle, som att hon plötsligt förstod vad det är jag försöker få fram!

Första rundan på planen gick helt okej, andra gick katastrofalt dåligt. Sen kom klicket! Fick en helt magisk känsla av att ÄNTLIGEN hitta min hund. Hennes kontakt var klockren i stort sett hela tiden (stördes av ett gäng tappade köttbullar mitt i banan bara) och hennes prestation på momenten alldeles perfekt! Ja alltså... Med perfekt prestation menar jag inte att hon utförde momenten korrekt för dit har vi inte kommit i vår träning ännu. Däremot presterade hon alldeles suveränt utifrån våra förutsättningar!

Känner mig galet nöjd med min lilla luddboll!
Och faktiskt rätt nöjd med mig själv också =) Nu ska jag gå och försöka få tag i John Blund en liten stund. Sovit knappt 4 timmar i natt vilket känns... För trött för att komma igång med något så då är det bättre att sova lite nu och förhoppningsvis funka sen!

Over and Out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar